سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مهدویت

حوزه/ در غرب در مورد آخر الزمان فیلم های خوبی ساخته شد، اما در کشور نتوانسته ایم به خوبی عمل کنیم. بعد از ۴۰ سال، فیلم فاخر در مورد امام زمان نساخته ایم. این کم کاری است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا نصوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سبک زندگی مهدوی یا سبک زندگی براساس آموزه انتظار امام زمان(ع) گفت:  زندگی انسانها مانند شهری است که این شهر دارای قوانین و نظم خاصی است و باید انجام شود. زندگی انسان هم این گونه است و باید برای زندگی سالم همه قوانین رعایت شود تا شخص گرفتار بی هویتی در زندگی نشود.

اضلاع سبک زندگی مهدوی

معاون ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت  حوزه علمیه قم افزود: دین و در همین راستا سبک زندگی مهدوی اضلاعی دارد که از جمله عقائد، احکام و اخلاق است. منتظر واقعی باید زندگی دینی خود را بر همین سه معیار منطبق کند و براساس آن حرکت نماید. اگر بداند دنیای پس از مرگ هست که هست باید پیامدهای آسیب های اعتقادی و اخلاقی را بداند.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) مازندران اظهار داشت: معیار دوم بحث احکام است. باید بداند هر عبادتی انجام می دهد، بداند آن عمل آثار را در پیش خواهد داشت که در زندگی او اثر می گذارد و در همین رابطه اخلاق می باشد و توجه به معیار اخلاق هم می تواند زندگی انسان را به خوبی بسازد.

مؤلفه های سبک زندگی مهدوی

این کارشناس مسائل مهدوی عنوان کرد: سبک زندگی انسان منتظر، چند مؤلفه و شاخصه باید داشته باشد که از جمله آن توحید و خدا محوری، تقوا در امور اجتماعی، خانواده، امور سیاسی و... است. باید در همه شئون زندگی توحید و تقوا محوریت قرار گیرد و براساس آن حرکت کند، با مردم نشست و برخاست داشته باشد، رفتار کند، معامله کند و...؛.

وی اضافه کرد: عامل دوم علم، دانش و معرفت است. اگر انسان منتظر علم و نگاه عالمانه و دانش نسبت به حوادث و اتفاقات داشته باشد، معرفت او عمق پیدا خواهد کرد. در این صورت ناآگاهانه و نابخردانه عمل نخواهد کرد، در اصطلاح جو گیر نخواهد شد. نادانی بر او غلبه نخواهد کرد و عالم گریز نخواهد بود. گرفتار بدعت نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین نصوری گفت: مؤلفه سوم، صبر و بردباری است. در دوران آخر الزمان، حوادث و اتفاقاتی پیش خواهد آمد که نیازمند به صبر است و اگر انسان نسبت به اتفاقات صبور نباشد، گرفتار حیرت و سردرگمی و تردید خواهد شد و ممکن است مسیر زندگی او عوض شود.

معاون ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم افزود: از دیگر مؤلفه ها، تلاش و کوشش بر اساس معیار پویا یعنی تنها به ذکر اکتفاء نکند بلکه دگرسازی و جامعه سازی هم کند.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) مازندران اظهار داشت: پرهیز از افراط و تفریط دیگر مؤلفه است و عملا در همه مسائل عبادی و غیر عبادی میانه رو باشد.

آسیب های بی توجهی به سبک زندگی مهدوی

این کارشناس مسائل مهدوی عنوان کرد: اما باید در مقابل حوادث چگونه گرفتار افراط و تفریط نشود و عاقلانه و آگاهانه رفتار کند، اولین عامل معرفت است. معرفت به این نیست بگوید نسبت به امام عصر شناخت دارم. این کافی نیست. در عمل پیرو حضرت باشد. دنبال این باشد که خصوصیات یاران حضرت را پیدا کند و در یاد دادن به دیگران هم اثر گذار باشد.

وی اضافه کرد: عامل دیگر مراقبت از خود در برابر هجمه فرهنگی دشمن است. باید دشمن شناس باشد. اگر معرفت شناس شد باید بدانند در معرض آسیب و تهدید است. از جمله این آسیب این است به جای این که دنبال علائم ظهور برود که چه است و چه نیست؛ دنبال ایجاد بستر برای ظهور حضرت برود. در حقیقت برای ظهور حضرت بستر سازی کند. لذا شرایط را فراهم کند نه این که دنبال علائم برود. علائم در حیطه خدا است.

حجت الاسلام والمسلمین نصوری گفت: اولین از شرایط، معیارهای است که در قرآن و در مورد عترت وجود دارد که از جمله آن تقویت روحیه خودباوری، ایمان و پیروی از اهل بیت و قرآن است. تمرین اطاعت کند تا آماده برای پیروی شود.

معاون ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم افزود: برای تربیت یار برای دوران حضور و ظهور تلاش کند و در همه مراحل به یاد حضرت باشد و این گونه نباشد این یادآوری منحصر در زمان خاص باشد: این آمادگی عمومی می شود.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) مازندران اظهار داشت: دنبال تعیین ظهور و ملاقات با حضرت نباشد، با عالمان ربانی ارتباط داشته باشد تا در ادامه گرفتار آسیب در عرصه مهدوی نشود.

شاخصه سبک زندگی مهدوی

این کارشناس مسائل مهدوی عنوان کرد: انسان منتظر برای داشتن سبک زندگی چند کار باید انجام دهد از جمله آن علمی و عملی است. با عالم ارتباط داشته باشد،  فضای عالمانه در زندگی با حضرت ولی عصر ایجاد کند و لذا در چنین فضای عقل و خرد و آگاهی حاکم کند تا بتواند در زندگی مجری سبک زندگی مهدوی باشد.

وی اضافه کرد: در مقابل چند کار عملی انجام دهد، نسبت به اتفاقات زندگی مهدوی حساس باشد. بتواند با حساسیتی که برای خودش و خانواده ایجاد می کند، پای صحبت هر کسی ننشیند. در مجلس هر کسی وارد نشود. باید نسبت به امام زمان جدیت داشته باشد. انتظار یعنی دوری از وضع موجود نسبت به نبود امام.

حجت الاسلام والمسلمین نصوری گفت: مسئله بعدی انتخاب الگوی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اهل بیت و شهدا و... است تا از این طریق بتواند زندگی خود را براساس سبک زندگی مهدوی مهندسی کند تا به موفقیت برسد.

دلایل عدم جذابیت در سبک زندگی مهدوی

معاون ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم افزود: اما چرا در سبک زندگی نتوانسته ایم جذابیت ایجادکنیم، از جمله دلایل آن غفلت از سبک زندگی مهدوی، عدم دسترسی به محتوای سبک زندگی مهدوی، کم کاری علمی و عملی در ترویج سبک زندگی مهدوی، وجود شبهات در مورد غیبت ، آزادی و ابتذال در فرهنگ غربی و فضای مجازی است.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) مازندران اظهار داشت: در غرب در مورد آخر الزمان فیلم های خوبی ساخته شد، اما در کشور این گونه نتوانسته ایم عمل کنیم بعد ۴۰ سال فیلم فاخر در مورد امام زمان نساخته ایم. این کم کاری است.

این کارشناس مسائل مهدوی عنوان کرد: جوانان علاقه خاصی به فضای مجازی دارد ودر این رابطه نتوانسته ایم کار خاصی انجام دهیم و حتی مشکلات جدی برای جامعه اسلامی به وجود آورده و یا به نوعی شاهد فضای لجام گسیختگی خاصی هستیم و خود همین مشکلات جدی برای جوانان ایجاد کرده است.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha